Grovstrikket hals

Kom til å tenkte på klærne mormor og mamma strikket til Barbiedukkene mine da jeg var liten av forskjellig restegarn, og ble inspirert til å lage noe med likt uttrykk. Ikke til Barbie da, men til meg selv. Uttrykket jeg mener er overdimensjonert grovstrikket, i tillegg til at jeg ville bruke opp noe av alt restegarnet jeg har liggende og ikke vet hva jeg skal gjøre med.

Resultatet ble denne grovstrikkede halsen i to farger.

Vil du lage din egen trenger du to nøster veldig tjukt ullgarn i to forskjellige farger (jeg brukte Polar fra Rauma), og en rundpinne nr 9 (min var 60 cm). Halsen er ca 1 meter bred, og 23 cm lang, men du kan velge hvor lang du ønsker den ettersom den strikkes rundt.

Slik gjør du: Legg opp 60 masker, og strikk en omgang rett. Deretter veksler du på å strikke disse to omgangene:

1. En rett strikket i masken under, en vrang.

2. En rett, en vrang.

Når du har strikket ca 10 cm bytter du farge, og fortsetter ca 14 cm eller til du nesten ikke har mer garn. Fell løst av.

Denne teknikken gjør at plagget blir enda grovere, uten at du trenger å ødelegge skuldrene ved å strikke på veldig veldig tjukke pinner. Nummer 9 er tjukt nok for mine skuldre, kjenner jeg.

Halsen kan snurres to ganger rundt, og blir da veldig tettsittende, eller den kan henge løsere rundt halsen, og eventuelt festes med en brosje. Jeg har festet den med en brosje med bilde av fantastiske Ingrid Espelid Hovig.

 Alle foto er privat.
Oppskriften er kun for privat bruk, og kan ikke brukes i forbindelse med salg.
Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter, Selvlaget, skrevet av frk. Vrang. Bokmerk permalenken.

Twitter-bilde

Google+-bilde