Hakking og strikk

I likhet med vvooll, har jeg ofte mange prosjekter på gang, og jeg har alltid lyst å starte på noe nytt! Noe som betyr at jeg har en del halvferdige arbeider som bare blir liggende.. Samtidig finner jeg ofte en unnskyldning for å legge fra meg det jeg bør gjøre, til fordel for å være kreativ. Denne uka har jeg prøvd meg på flathakking. Hakking er en gammel håndarbeidsteknikk som kan minne litt om hekling, men resultatet blir ganske annerledes. Hakking gir en tett og fast struktur og en fin overflate. Inspirasjon og innføring fant jeg i heftet «Hakke peiling?» fra Du store alpakka, men det ligger og oppskrifter ute på nettet. Jeg prøvde med litt ulike garntyper, men endte opp med tynn alpakka, og hakkekrok nr. 4. Til slutt håper jeg det skal bli et par pulsvarmere…Jeg må bare hakke ferdig pinnen først. November betyr julegaveforberedelser. Jeg tar meg alltid tid til å lage julegaver til dem jeg er glad i. Denne uka har jeg laget en lue til en liten ettåring jeg kjenner. Jeg fant oppskriften i May B. Langhelles «Myk start», som er en fantastisk og delikat bok med masse oppskrifter til de minste. Jeg har brukt tynn alpakka og pinne nr. 3.

Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon, Selvlaget, skrevet av knitbymary og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Hakking og strikk

  1. Anna GL sier:

    Tusen takk for hilsen på bloggen min, og nå ser jeg at jeg absolutt skal følge deg! 🙂 Hakking høres veldig spennende ut, og resultatet ser ut til å være veldig, veldig flott! 🙂 Gleder meg til å følge deg videre!

  2. knitbymary sier:

    Hei, tusen takk for hyggelig hilsen:) så bra at du har lyst til å følge oss videre! Hakking må du absolutt teste ut, er litt annerledes først, men man kommer fort inn i det. Og da blir det kjempe gøy: ) følg med før mange spennende ting fremover!

  3. Cathy sier:

    Så fin lua blei! 😀 Nydelig farge på pulsvarmerne.. du skrev om julegaver, eller? 😛 Bare tulla, super blogg!

  4. Mari sier:

    Må skrive her og, men tusen takk for den fine luen til Martine 🙂 God og varm! Flink du er!

  5. knitbymary sier:

    Tusen takk for det! 🙂 Alltid koselig å høre. I dag har jeg kjøpt meg nytt kamera, så bildene her på bloggen skal bli litt bedre fremover. 🙂

Legg igjen en kommentar

