Syng i stille morgonstunder

Jeg liker å finne gamle håndarbeidsblader og bøker på loppemarked eller bruktbutikker for bare noen få kroner stykket. Mye inspirasjon å hente, om ikke akkurat oppskriftene blir brukt helt som de er. Men så er jeg jo en type 2 strikker også da. «De får opskrifter på de dejlige norske sweatere i hele ti størrelser» skrev de i danske «Alt om Håndarbejdes nye strikkebog» fra 1976.

Fant en gang en perm fra Hjemmets sy- og håndarbeidsklubb, hvor noen hadde samlet og sortert en komplett perm med mønstre og instruksjonskort fra 1973. Den hadde til og med ubrukt mønsterpapir i plastlommer og velkomstbrev med forklaring på hvordan en bruker permen, i meget pen stand.

Har arvet noen eldre bøker etter min grandtante som var håndarbeidslærer. Disse er fra 1986, 1943 og 1932. I disse bøkene er det fokus på forskjellige håndarbeidsteknikker og enkle mønsterbeskrivelser til å ta utgangspunkt i.

Morsomt å finne prøvelapper, notater og annet som andre har lagt inni bøkene gjennom tidene. Blant annet fant jeg en lapp etter min grandtante der det sto nedskrevet «Syng i stille morgonstunder». Fint, synes jeg.

Dette innlegget ble publisert i Inspirasjon, skrevet av frk. Vrang. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

