20. desember

Bak dagens luke finner du noe som vil holde deg  god og varm på ørene til å fra alle juletrefestene.

Pannebånd med en enkel flette

50 gram babysilk alpakka garn fra Du store alpakka, pinner nr 3. Bruke gjerne et annet mjukt garn, tilpass maske antallet etter hvor bredt du vil ha det.

Legg opp 23 masker på pinner nr 3, med dobbelt garn. Strikk vrangbord 1 rett, 1 vrang i ca 25 cm (eller 75 omganger).

Fletten strikkes slik: løft over de 11 første maskene over på en hjelpepinne, legg pinnen med de 11 maskene ”bak” arbeidet. Og strikk de 12 resterende maskene, forsette å strikk 1r og 1vr, strikk så de maskene som ble løftet av. Trekk hjelpepinnen fram og strikk maskene som om ingen ting hadde skjedd. Det vil være litt trangt i begynnelsen, men du vil se at det funker ganske kjapt. Nå er kantm

askene har blitt midtmasker og omvendt.

Fletten er på midten av pannebåndet, strikk derfor like mange omganger etter fletten som du strikket før, i mitt tilfelle 75 omganger (totalt 150 omganger = 51cm). Sy sammen endene og fest trådene.

Ferdig!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Oppskrifter, Selvlaget, skrevet av vvooll, Tilbehør. Bokmerk permalenken.

2 svar til 20. desember

  1. Mira sier:

    Søtt pannebånd! Det er kanskje noe til og med jeg kunne klart å strikke? 🙂