12. Desember

Lue i flettestrikk

Under den 12. luken gjemmer det seg en flettestrikket lue. Det kan hende at du trenger et par kvelder på å lage denne luen, avhengig av hvor fort du strikker. Men oppskriften er enkel, og resultatet blir fint. Svært god å ha selv, på kalde vinterdager, men og en super gave til en du er glad i.

Du trenger: Et garn med strikkefasthet 22/10, jeg har brukt mitu fra Rauma pt. Rundpinne nr. 3, 60 cm. Eventuelt en hjelpepinne. Jeg pleier å bruke en settpinne i samme pinne str.

Slik gjør du: Legg opp 120 m på pinne nr. 3. Strikk vrangbord; 1 r, 1 vr. Fortsett til arbeidet måler ca. 3 cm. Neste omg strikkes r, mens du øker til 156 m, jevnt fordelt.

Begynn så med mønsteret: 1. omg strikkes slik; *12 r, 1 vr*, gjenta fra * til * ut omg. Omg 2, 3 og 4 strikkes lik omg 1.

Så skal du begynne på 1. flette; *sett 4 m på hjelpepinne foran arbeidet, strikk de neste 4 m r, strikk så de 4 m på hjelpepinnen r. Strikk 4 m r, 1 m vr.* Gjenta fra * til * ut omg. Deretter gjenta omg 1-4.

Strikk så 2. flette; *strikk 4 m r, sett 4 m på hjelpepinne bak arbeidet, strikk 4 m rett. Strikk så de 4 m på hjelpepinnen r. Strikk 1 vr.* Gjenta fra * til * ut omg. Deretter gjenta omg 1-4.

Gjenta 1. og andre 2. flette helt til luen måler ca. 17 cm. Etter siste flette gjentas omg 1-4. Deretter begynn fellingen; Alle masker strikkes nå rett. 1. omg strikk alle m rett. 2. omg fell hver 5. m. (Strikk to m r sammen). 3. omg strikk alle m r. 4. omg fell hver 4. m. 5. omg strikk alle m r. 6. omg fell hver 3. m. 7. omg strikk alle m r. 8. omg fell hver 2. m. 9. omg rett. 10. omg fell hver 2. m. Snurp sammen toppen og fest tråder.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Adventskalender, Oppskrifter, Selvlaget, skrevet av knitbymary og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til 12. Desember

  1. Andrea Nornes sier:

    Så fin 🙂 Kanskje noe som havner under juletreet i år 🙂